Eyvind Volle, ledande pastor i Immanuelskyrkan berättar att det har varit lugnt i Tel Aviv sedan natten till 8 april då vapenvilan började.
Eyvind skriver:
Längs nordgränsen har Hizbollah skjutit kontinuerligt, trots att de envist hävdat att de var en del av vapenstilleståndet. Vi var spända på vad som skulle hända då det ursprungliga vapenstilleståndet tog slut 22 april, men datumet kom och gick utan ändringar i situationen. Så aktiviteterna i Immanuelskyrkan var varit normala. Sedan 8 april har det kommit fem nya israeler till kyrkan – som nu deltar på gudstjänster och bibelgrupper. Om allt går enligt planen ska de kanske döpas till sommaren. Ännu flera har tagit kontakt och frågat både om dåp og om å lära mer om kristen tro. I några fall måste vi vänta lite på grund av åldern hos de som tagit kontakt.
Särskilt med en av grannarna händer det något. Vi har i alla fall bättre kontakt än innan kriget, och nu stannar vi upp och pratar lite när vi möts på gatan. Församlingen är tillbaka i normal drift. Några av de internationella som skulle åkt närmare sommaren reste tidigare på grund av kriget. Därmed miste vi några, men annars är alla i församlingen på plats. Ingen berördes direkt av angreppen denna gången, vilket vi är tacksamma för.
Shiras* mamma – och Shira* själv – har en spännande period. Hon som leder bibelstudiet i gruppen säger att mamman är väldigt öppen. För inte länge sedan kom Shira* och var begeistrad över att hennes mamma sagt: ”Kanske det är sant, allt i hop? Vi fortsätter att be för dem.
Var gärna med och be för dopkandidaterna och för oss som arbetar här för att lära upp dem. Det krävs att man både sår och vattnar och dessutom måste man luka en del gammalt tankegods från lite olika håll. Men de ser ut att ha en god progression. en av dem tog emot Jesus precis innan påsk, och sa klart och tydligt på kyrkfikat för några veckor sedan: ”Vi behöver flera missionärer i Israel!”. Den uppmaningen kan gärna förmedlas vidare. Han är för övrigt på god väg att bli en sådan själv och jobbar på med att få en kompis till kyrkan. Det är förfriskande att få gå några steg tillsammans med de nya troende.
I dag [dagen detta skrevs] var en hel skolklass på besök i Öppen Kyrka, och läraren hade i förväg inhämtat tillåtelse från föräldrarna så att alla kunde få var sin Bibel.





0 kommentarer